سرطان سلول بازال پوست چیست

کارسینوم سلول بازال یا سرطان سلول بازال یا BCC نوعی سرطان پوست می باشد. کارسینوم سلول بازال در سلول های بازال آغاز می شود. سلول بازال چیست؟ سلول بازال نوعی سلول است که سلول های پوستی جدید را تولید می کند.

کارسینوم سلول بازال اغلب به صورت دست اندازی روشن و شفاف روی پوست مشخص می شود، هر چند می تواند اشکال دیگری نیز داشته باشد. کارسینوم سلول بازال اغلب روی نواحی اتفاق می افتد که در برابر نور خورشید قرار دارد مانند سر و گردن.

تصور بر این است که اغلب کارسینوم سلول بازال در اثر مجاورت طولانی با تابش فرابنفش حاصل از خورشید ایجاد می شود. پرهیز از آفتاب و استفاده از ضد آفتاب می تواند افراد را علیه کارسینوم سلول بازال محافظت کند.


علائم سرطان سلول بازال

سرطان سلول بازال عموما در بخش هایی از پوست که در مجاورت خورشید قرار دارد مخصوصا سر و گردن ایجاد می شود. سرطان سلول بازال عموما روی تنه و پاها کمتر دیده می شود و در بخش هایی از بدن که از خورشید محافظت می شود مانند نواحی تناسلی و پستان خانم ها بسیار به ندرت دیده می شود.

سرطان سلول بازال به صورت توده و یا زخم روی پوست دیده می شود که بهبود نمی یابد. این تغییرات در پوست معمولا برخی از ویژگی های زیر را دارد:

  • به صورت یک دست انداز صورتی یا به رنگ پوست یا سفید مرواریدی است که شفاف می باشد به این معنی که شما می توانید کمی از سطح بیشتر را ببینید. عروق خونی نازک اغلب قابل رویت هستند. در افرادی با رنگ پوست تیره ضایعات سرطان سلول بازال می تواند تیره تر باشد، ضایعات اغلب روی صورت، گوش ها یا گردن پدیدار می شود. ضایعات سرطان سلول بازال ممکن است پاره شده و منجر به خونریزی شود.
  • ضایعات قهوه ای، سیاه و یا آبی و یا ضایعاتی به صورت لکه های تیره که کمی برجسته اند و مرز شفافی دارند.
  • لکه های قرمز، پوسته پوسته مسطح با لبه های برآمده که اغلب روی پشت و قفسه سینه شایع می باشد. در طول زمان این لکه ها می تواند رشد کند و کاملا بزرگ شود.
  • ضایعات اسکار مانند و سفید بدون مرز شفاف که morpheaform basal cell carcinoma نامیده می شوند و شیوع کمتری دارند. این ضایعات به راحتی نادیده گرفته می شود اما ممکن است علامتی از یک سرطان تهاجمی بد شکل باشد.

چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد

در صورت مشاهده کردن تغییرات پوستی مانند وجود ضایعات و توده های جدید هم چنین تغییر در توده های قبلی و یا زخم های عود شوند به پزشک مراجعه کنید.


علل سرطان سلول بازال

کارسینوم سلول بازال وقتی ایجاد می شود که سلول های بازال دچار جهش در DNA خود شوند.

سلول های بازال در پایین اپیدرم قرار دارند (بیرونی ترین لایه پوست). سلول های بازال سلول های جدید پوستی را تولید می کنند. سلول های جدید پوستی تولید شده به سمت سطح پوست فرستاده می شود جایی که سلول های مرده وجود دارد و در طول این پروسه بالغ می گردند.

فرایند ایجاد سلول های پوستی جدید، تحت کنترل DNA سلول های بازال می باشد. جهش در DNA سبب می شود تا سلول های بازال به سرعت تکثیر شوند و رشد آن ها ادامه یابد. در نهایت تجمع سلول های غیر نرمال می تواند تومور سرطانی را ایجاد کند که منجر به ایجاد ضایعه ای روی پوست می شود.

اشعه فرابنفش و سایر علل سرطان سلول بازال

تصور بر این است که خیلی از آسیب های وارد به DNA در سلول های بازال ناشی از تابش فرابنفش در نور خورشید، لامپ های برنزه کننده و تخت های برنزه کننده می باشد. اما نور خورشید توضیح دهنده سرطان های پوستی ایجاد شده بر روی پوست نمی باشد. سایر فاکتورها نیز می تواند در ایجاد کارسینوم سلول بازال دخیل باشد و علت دقیق ایجاد کارسینوم سلول بازال در برخی موارد مشخص نیست.


فاکتورهای خطر سرطان سلول بازال

عوامل زیر در بروز سرطان سلول بازال نقش موثری دارند:
  • قرار گرفتن مزمن در برابر خورشید: صرف زمان زیادی در مقابل خورشید و یا استفاده از وسایل برنزه کننده ریسک ایجاد سرطان سلول بازال را افزایش می دهد. خطر زمانی بیشتر می شود که شما در مناطق آفتابی زندگی کنید. آفتاب سوختگی های شدید مخصوصا در کودکی یا نوجوانی می تواند ریسک ابتلا به سرطان سلول بازال را افزایش دهد.
  • رادیوتراپی: رادیوتراپی برای درمان پسوریازیس، آکنه و سایر بیماری های پوستی می تواند ریسک ایجاد کارسینوم سلول بازال را در محل های درمان افزایش دهد.
  • پوست روشن: ریسک ایجاد کارسینوم سلول بازال در بین افرادی بیشتر است که به کک مک دچار بوده و یا به راحتی می سوزند و یا پوست بسیار روشن، موهای بلوند و یا قرمز و چشمان روشن دارند.
  • جنسیت: مردان بیشتر از خانم ها در خطر ابتلا به کارسینوم سلول بازال قرار دارند.
  • سن: از آنجاییکه کارسینوم سلول بازال اغلب برای ایجاد به زمان نیاز دارد اغلب افراد مبتلا به کارسینوم سلول بازال بالای 50 سال هستند.
  • سابقه خانوادگی و شخصی در ابتلا به سرطان پوست: اگر شما یک بار به سرطان سلول بازال دچار شده اید دوباره در خطر ابتلا به آن قرار دارید. اگر در خانواده تان سابقه ابتلا به سرطان پوست باشد شما نیز در خطر ابتلا به سرطان سلول بازال هستید.
  • داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی: مصرف داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می کند مخصوصا داروهایی که بعد از جراحی پیوند استفاده می شود به طور معنی داری ریسک ایجاد سرطان پوست را افزایش می دهد. کارسینوم سلول بازال که در افرادی ایجاد می شوند که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند به احتمال بیشتری می تواند عود کند و به سایر بخش های بدن نیز سرایت کند.
  • مجاورت با آرسنیک: آرسنیک فلز سمی است که در محیط یافت می شود و می تواند ریسک سرطان سلول بازال و سایر سرطان ها را افزایش دهد. همه افراد می توانند در معرض آرسنیک قرار داشته باشند زیرا آرسنیک به طور معمول در هوا، آب های زیرزمینی و خاک یافت می شود. اما افرادی که در معرض مقدار بیشتری از آرسنیک هستند مانند کشاورزان، کارگران پالایشگاه ها و افرادی که از آب چاه آلوده استفاده می کنند و یا آن هایی که نزدیک کارخانه های ذوب زندگی می کنند بیشتر در خطر ابتلا به سرطان سلول بازال قرار دارند.
  • سندرم های موروثی که سبب ایجاد سرطان پوست می شود: برخی بیماری های نادر ژنتیکی اغلب می تواند منجر به کارسینوم سلول بازال شود. سندرم کارسینوم سلول بازال Nevoid (سندرم گورلین-گولتز) می تواند سبب بروز کارسینوم سلول بازال متعدد، هم چنین اختلالات پوستی، استخوانی ، سیستم عصبی، چشم ها و غدد اندوکراین شود. گزرودرما پیگمنتوزوم باعث حساسیت شدید به نور خورشید می شود و خطر بالایی برای ابتلا به سرطان پوست دارد زیرا افراد مبتلا به این شرایط توانایی کمی در ترمیم آسیب پوستی ناشی از تابش فرابنفش دارند.

عوارض سرطان سلول بازال

  • ریسک عود سرطان سلول بازال: سرطان سلول بازال معمولا عود می کند.حتی بعد از درمان موفقیت آمیز ضایعات ممکن است دوباره در همان محل بازگردد.
  • افزایش ریسک ابتلا به سایر انواع سرطان های پوستی: سابقه ابتلا به کارسینوم سلول بازال می تواند شانس ایجاد سایر انواع سرطان های پوست مانند سرطان سلول سنگفرشی را نیز افزایش دهد.
  • سرطان به فراتر از پوست منتشر می شود: فرم های نادر و تهاجمی سرطان سلول بازال می تواند به ماهیچه ها، عصب ها و استخوان ها حمله کند. در موارد نادر سرطان سلول بازال می تواند به سایر بخش های بدن نیز کشیده شود.

تشخیص سرطان سلول بازال

به منظور ارزیابی تغییرات پوستی پزشک شما را معاینه خواهد کرد:

معاینه کلی و سابقه بیمار

پزشک ابتدا معاینه کلی انجام می دهد و سوالاتی را در مورد سابقه پزشکی، تغییرات در پوست و یا هر گونه علائم دیگری که تجربه کرده اید می پرسد.

سوالات احتمالی پزشک عبارت است از:

  • چه زمانی برای اولین بار متوجه علائم یا و ضایعات پوستی شدید؟
  • آیا از اولین باری که متوجه ضایعات شدید آن ها تغییر کرده اند؟
  • آیا این ضایعات دردناک هستند؟
  • آیا شما ضایعات دیگری نیز دارید که شما را نگران کرده باشد؟
  • آیا قبلا به سرطان پوست دچار شده اید؟
  • آیا کسی در خانواده تان به سرطان پوست دچار شده است؟ اگر پاسخ مثبت است به چه نوع سرطانی دچار شده اند؟
  • آیا برای قرار گرفتن در معرض آفتاب احتیاط می کرده اید، برای مثال از ضد آفتاب استفاده می کنید؟
  • آیا پوست تان را به طور مرتب بررسی می کنید؟

معاینه پوست

پزشک نه تنها نواحی مشکوک را بررسی می کند بلکه سایر بخش های بدن را نیز مورد معاینه قرار می دهد.

نمونه برداری از پوست برای تست بیشتر

پزشک ممکن است بیوپسی پوست انجام دهد. به این ترتیب نمونه کوچکی از ضایعات برای تست برداشته و به لابراتوآر فرستاده می شود. بیوپسی نشان خواهد داد آیا این ضایعات سرطانی هستند و اگر سرطانی اند نوع سرطان را نیز مشخص خواهد کرد. نوع بیوپسی پوست بستگی به نوع و اندازه ضایعات دارد.


درمان سرطان سلول بازال

تعدادی گزینه درمانی برای درمان کارسینوم سلول بازال وجود دارد. این که چه درمانی برای شما بهترین خواهد بود بستگی به نوع، موقعیت و اندازه سرطان هم چنین اولویت ها و توانایی های شما در پیگیری دارد. انتخاب درمانی می تواند به این نکته بستگی داشته باشد که آیا درمان برای اولین بار انجام می شود و یا سرطان سلول بازال عود کرده است.

جراحی و روش های درمانی سرطان سلول بازال

چندین گزینه جراحی برای درمان سرطان سلول بازال وجود دارد. بسته به اندازه و موقعیت ضایعات برداشته شده زخم ممکن است خود به خود بهبود یافته و یا ممکن است به بخیه نیاز داشته باشد و یا ممکن است با استفاده از پیوند پوستی پوشش داده شود به این ترتیب که تکه ای از پوست سالم از بخش دیگری از بدن برداشته شود.

گزینه های جراحی برای درمان سرطان سلول بازال عبارت است از:

  • Electrodesiccation and curettage : ED&C عموما برای برداشت کارسینوم سلول بازال سطحی استفاده می شود. در این روش جراح سطح سرطان پوست را با استفاده از ابزاری خراش دهنده به نام curette بر می دارد و سپس با استفاده از سوزنی الکتریکی سرطان را خشک کرده و سلول های سرطانی را می کشد و خونریزی را کنترل می کند. در روشی مشابه بعد از ایجاد خراش با استفاده فریز کردن و نیتروژن مایع ضایعات سرطانی از بین می رود. ED&C می تواند پوسته پوسته یا ترشحاتی را به جا بگذارد که ظرف چهار تا شش هفته درمان خواهد شد.
  • Surgical excision: در این روش پزشک ضایعات سرطانی و نواحی اطراف ان را با کمی پوست سالم بر می دارد. ان نواحی زیر میکروسکوپ بررسی می شود تا مطمئن شوند سلول هاسرطانی نیستند. این روش برای ضایعات بزرگ تر استفاده می شود.
  • فریز کردن (سرما درمانی): در این روش سلول های سرطانی با استفاده از فریز کردن به کمک نیتروژن مایع از بین می روند. این روش برای سرطان هایی مفید است که بسیار نازکند و چندان به بخش های عمیق پوست نفوذ نکرده اند. در این فرایند باید دقت شود تا از آسیب به عصب که منجر به از دست رفتن حس در منطقه درمان می شود اجتناب کرد.
  • جراحی موس: در طول این روش پزشک لایه به لایه سلول های سرطانی را از بین می برد و هر لایه زیر میکروسکوپ مشاهده می شود تا این اطمینان حاصل شود دیگر اثری از سلول های غیرنرمال باقی نمانده است. این روش امکان می دهد تا کل ضایعات همراه با اندکی بافت سالم برداشته شود. جراحی موس معمولا برای کارسینوم سلول بازال عود شونده، ضایعات روی صورت و ضایعات بزرگ عمیق و ضایعاتی که سریع رشد می کنند هم چنین morpheaform موثر است. در مورد سرطان های تهاجمی این روش معمولا با رادیوتراپی همراه می شود.

درمان دارویی سرطان سلول بازال

داروهایی که برای درمان کارسینوم سلول بازال استفاده می شود عبارت ات از:

  • درمان های موضعی: سرطان سلول بازال که سطحی باشد و به بخش های عمیقی از پوست نفوذ نکرده می تواند با استفاده از کرم ها یا پمادها درمان شود. داروهای امی کیمود و فلواوراسیل( imiquimod و fluorouracil) به مدت چند هفته برای درمان سرطان سلول بازالی استفاده می شود که ریسک اندکی را به دنبال دارد.
  • داروهایی برای سرطان پیشرفته: کارسینوم سلول بازال که به سایر بخش های بدن گسترش یافته (متاستاز) می تواند با استفاده از vismodegib و sonidegib درمان شود. این درمان ها می تواند برای افرادی مفید باشد که ضایعات سرطانی در آن ها به سایر درمان ها پاسخ نداده است. این داروها می تواند سیگنال های مولکولی که سرطان سلول بازال را قادر به ادامه رشد می سازد بلاک کند
منبع: وبسایت http://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه