عقیم سازی زنان - بستن لوله های رحمی در زنان

بستن لوله های رحم در زنان، جراحی است که طی آن لوله های فالوپ در خانم بسته می شود. لوله های فالوپ تخمدان ها را به رحم متصل می کند. با استفاده از این جراحی فرد دیگر قادر به بارداری نمی باشد. این بدان معناست که خانم عقیم شده است.

بستن لوله ها می تواند در بیمارستان و یا کلینیک انجام شود.

شما ممکن است در حین جراحی بستن لوله های رحم بیهوشی دریافت کنید. این بدان معنی است که در حین جراحی در حالت خواب و ناهشیاری قرار خواهید داشت. هم چنین ممکن است جراحی بستن لوله های رحمی از طریق بیهوشی نخاعی یا موضعی انجام شود. دریافت داروی بیهوشی ممکن است سبب احساس خواب آلودگی در شما شود.

جراحی بستن لوله های رحمی در خانم ها حدود 30 دقیقه به طول خواهد انجامید.

جراح متخصص زنان ممکن است یک یا دو برش کوچک روی شکم شما ایجاد کند. اغلب برش ها پیرامون ناف می باشد. از طریق ناف عموما گازی وارد بدن می شود که منجر به اتساع می گردد. به این ترتیب جراح می تواند رحم و لوله های فالوپ را بهتر ببیند.

تیوب نازکی که مجهز به دوربین می باشد و به آن لاپاراسکوپ گفته می شود وارد بدن می گردد. با استفاده از لاپاراسکوپ و برش کوچک دیگری که ایجاد می شود ابزارهایی به منظور انسداد لوله ها وارد بدن می شود. لوله ها کوتر شده و یا با استفاده از حلقه یا گیره ای کوچک بسته می شود.

بستن لوله می تواند درست بعد از بچه دار شدن شما با استفاده از برشی کوچک در ناف انجام شود. بستن لوله ها می تواند در طول سزارین نیز انجام شود.

در روشی دیگر، انسداد با استفاده از کویل انجام می شود، کویل در نقطه ای قرار می گیرد که لوله ها به رحم متصل می شود (روش انسداد لوله هیسترسکوپیک). این روش با استفاده از سرویکس انجام می شود و نیازی به برش روی ناحیه شکم نیست و برخی اوقات می تواند در کلینیک به صورت سرپایی و بدون بیهوشی کل بدن انجام شود.

چرا بستن لوله های رحمی انجام می شود؟

بستن لوله به خانم های بالغی توصیه می شود که اطمینان دارند در آینده نمی خواهند باردار شود. مزایای این جراحی آن است که روشی مطمئن برای پیشگیری از بارداری است و ریسک ابتلا به سرطان تخمدان را نیز کاهش می دهد.

خانم هایی که در 40 سالگی قرار داشته و سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان تخمدان دارند می توانند لوله های خود را خارج کنند تا از بروز سرطان تخمدان در آینده پیشگیری کنند.

به هر حال برخی خانم ها که بستن لوله ها را انتخاب می کنند ممکن است در آینده از این تصمیم پشیمان شوند. خانم های جوانتر بیشتر احتمال دارد که با افزایش سن از بستن لوله های خود پشیمان شوند.

بستن لوله روشی دائمی برای پیشگیری از بارداری است و به عنوان روشی کوتاه مدت توصیه نمی شود. به هر حال در برخی موارد می توان قابلیت باردار شدن را با استفاده از جراحی بزرگی که انجام می شود به فرد بازگرداند. بیش از نیمی از خانم هایی که انسداد لوله را انجام می دهند می توانند قابلیت باردار شدن خود را به دست بیاورند. یک راه حل جایگزین برای جراحی در خانم هایی که لوله های خود را مسدود کرده و می خواهند باردار شوند استفاده از لقاح آزمایشگاهی یا IVF است.

انسداد لوله هیسترسکوپیک به سختی با استفاده از جراحی معکوس می شود. در این موارد بهترین انتخاب همان لقاح آزمایشگاهی است.

female-sterilization-tubal-ligation

خطرات و عوارض بستن لوله های رحمی چیست؟

خطرات بستن لوله های رحمی عبارت است از:

  • انسداد ناقص لوله ها که می تواند قابلیت باردار شدن را ممکن سازد. در یک مورد از هر 200 خانمی که این جراحی را انجام می دهد بارداری در آینده اتفاق می افتد.
  • افزایش ریسک بارداری اکتوپیک (بارداری خارج رحمی) بعد از بستن لوله ها وجود دارد.
  • آسیب به سایر ارگان ها یا بافت های اطراف در اثر ابزارهای جراحی

قبل از جراحی بستن لوله های رحمی:

موارد زیر را حتما به پزشک جراح و متخصص زنان خود اطلاع دهید:

  • اگر باردار هستید و یا می توانید باردار شوید
  • داروهای مصرفی خود اعم از داروهای نسخه ای و مکمل هایی که استفاده می کنید را به پزشک اطلاع دهید.

در روزهای قبل از جراحی بستن لوله های رحمی:

  • ممکن است از شما خواسته شود تا از مصرف برخی داروها مانند آسپرین، ایبوپروفن، وارفارین و سایر داروهایی که لخته شدن خون را به تاخیر بیندازند خودداری کنید.
  • سیگار نکشید. برای کنار گذاشتن آن از پزشک کمک بخواهید.
  • ممکن است دو هفته قبل از جراحی از شما خواسته شود تا از داروهای هورمونی استفاده کنید. به این ترتیب دیواره رحم نازک شده و پزشک می تواند دهانه لوله ها را با وضوح بهتری ببیند.

در روز جراحی بستن لوله های رحمی:

  • از شما خواسته می شود روز قبل از جراحی و یا در 8 ساعت قبل از جراحی از خوردن و نوشیدن بپرهیزید.
  • داروهایی که باید استفاده کنید را با آب اندکی میل کنید.

female-sterilization-tubal-ligation

بعد از جراحی بستن لوله های رحمی:

شما احتمالا همان روز بعد از بستن لوله ها مرخص خواهید شد. در صورتی که بیهوشی عمومی دریافت کرده باشید نباید تنها به خانه بازگردید و وجود همراه الزامی خواهد بود.

ممکن است کمی احساس درد داشته باشید. پزشک برای شما داروی ضد درد تجویز خواهد کرد.

بعد از لاپاراسکوپی خیلی از خانم ها به مدت چند روز در ناحیه شانه احساس درد خواهند داشت. این درد به دلیل گازی است که وارد ناحیه شکم شده تا بتواند به دید بهتر جراح در حین جراحی کمک کند. شما با دراز کشیدن می توانید گاز را کاهش دهید.

ظرف چند روز می توانید به فعالیت های روزمره بازگردید اما به مدت سه هفته نباید چیز سنگینی بلند کنید.

اگر شما بستن لوله هیسترسکوپیک داشته اید باید تا زمان انجام تستی به نام هیستروسالپینگوگرام (hysterosalpingogram) که مدت سه ماه بعد از جراحی انجام می شود، به کنترل بارداری ادامه دهید. با استفاده از انجام این تست می توانید از انسداد لوله ها اطمینان حاصل کنید.

اغلب خانم ها مشکلی نخواهند داشت. بستن لوله روشی موثر برای کنترل بارداری است. اگر این جراحی به روش لاپاراسکوپیک و یا بعد از زایمان انجام شود شما نیازی به انجام تست های بیشتر برای اطمینان از عقیم شدن و عدم بارداری نخواهید داشت. پریودهای شما باید به قاعده نرمال خود بازگردد. اگر شما از قرص های ضد بارداری استفاده می کرده اید یا قبل از جراحی از دستگاه آی یو دی استفاده می کرده اید، پریود های شما بعد از قطع این موارد به حالت نرمال بازخواهد گشت. خانم هایی که بستن لوله انجام می دهند کمتر در خطر ابتلا به سرطان تخمدان هستند.

برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه