آزمایش های تشخیصی ناباروری یا نازایی: باروری مردان مستلزم آن است که بیضه اسپرم هایی سالم تولید کند و اسپرم ها به طور موثری وارد واژن خانم شده و به سمت تخمک ها حرکت کنند و باروری برای خانم ها به آزادسازی تخمک های سالم از تخمدان وابسته است و آزمایش هایی جهت تشخیص ناباروری در زنان و مردان وجود دارد، از جمله آزمایش های هورمونی ناباروری، آزمایش خون و سایر آزمایش های لازم که به تشحیص پزشک انجام می شود.

تشخیص ناباروری یا نازایی:

قبل از انجام آزمایش برای ناباروری پزشک عادات جنسی شما را بررسی می کند و ممکن است بر اساس آن توصیه هایی نیز داشته باشد. در برخی زوجین علت خاصی مشخص نمی شود (ناباروری با علت ناشناخته).

تشخیص ناباروری می تواند پرهزینه باشد و در برخی موارد شامل مراحل و دستورالعمل هایی می باشد که ممکن است ناخوشایند باشد. ممکن است هزینه های درمانی ناباروری توسط بیمه تحت پوشش قرار نگیرد. در نهایت حتی بعد از انجام آزمایشات و مشاوره ممکن است شما هم چنان باردار نشوید.

آزمایش های تشخیصی ناباروری مردان:

باروری مردان مستلزم آن است که بیضه اسپرم هایی سالم تولید کند و اسپرم ها به طور موثری وارد واژن خانم شده و به سمت تخمک ها حرکت کنند. تست های انجام شده برای مردان در تلاش است تا تعیین کند آیا هر یک از اجزای این پروسه دچار اختلال یا مشکل می باشد یا خیر.

شما ممکن است تحت معاینه کلی قرار بگیرید از جمله آن که آلت تناسلی شما معاینه شود. آزمایش ها برای تشخیص ناباروری در مردان عبارت است از:

  • آزمایش آنالیز مایع منی یا آزمایش اسپرم: پزشک ممکن است از شما نمونه مایع منی را بخواهد. مایع منی از طریق خود ارضایی و یا قطع مقاربت و ریختن اسپرم ها در درون ظرفی تمیز انجام می شود. در آزمایشگاه نمونه مایع منی مورد آنالیز قرار می گیرد.
  • آزمایش هورمونی مردان: برای تعیین میزان تستوسترون و سایر هورمون های مردانه لازم است آزمایش خون انجام دهید.
  • آزمایش های ژنتیکی: تست های ژنتیکی می تواند تعیین کند آیا وجود نقص ژنتیکی منجر به ناباروری در مرد شده است یا خیر.
  • بیوپسی بیضه: در برخی موارد بیوپسی بیضه می تواند انجام شود تا وجود برخی ناهنجاری های مرتبط با ناباروری در مردان مشخص شود همچنین به منظور بازیابی مجدد اسپرم برای استفاده در تکنیک های کمک باروری مانند IVF نیز انجام گیرد.
  • تصویر برداری: در برخی موقعیت ها تصویر برداری مانند انجام ام آر آی از مغز، اسکن دانسیته مینرال استخوان و یا سونوگرافی اسکروتوم و یا ترنس رکتال و وازوگرافی انجام می شود.
  • سایر آزمایش های تشخیصی ناباروری در مردان: در موارد نادر تست های دیگری برای ارزیابی کیفیت اسپرم و علت ناباروی مردان ممکن است انجام شود مانند ارزیابی نمونه مایع منی برای ناهنجاری های DNA.

آزمایش های تشخیصی ناباروری و نازایی زنان:

باروری برای خانم ها به آزادسازی تخمک های سالم از تخمدان وابسته است. مسیر باروری خانم باید به نحوی باشد که تخمک ها بتواند لوله های فالوپ را رد کرده و برای بارور شدن به اسپرم ملحق شود. تخمک بارور شده باید به رحم برسد و در دیواره رحم لانه گزینی را انجام دهد. تست های ناباروری زنان که در خانم ها انجام می شود در تلاش است تا تعیین کند آیا اجزای این پروسه به درستی عمل می کنند یا خیر.

شما ممکن است معاینات کلی از جمله معاینات معمول زنان را انجام دهید. تست های ناباروری که برای خانم ها انجام می شود عبارت است از:

  • آزمایش خون: برای بررسی میزان هورمون ها لازم است آزمایش خون انجام شود.
  • هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی رحم: هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی رحم، شرایط رحم و لوله های فالوپ را در شما ارزیابی می کند و وجود انسداد یا سایر مشکلات را در نظر می گیرد. ماده حاجب اشعه ایکس در رحم تزریق می شود، میزان اشعه ایکس تعیین می کند آیا حفره رحمی نرمال است و آیا لوله های فالوپ به درستی عمل می کند یا خیر.
  • آزمایش ذخیره تخمدان: آزمایش ذخیره تخمدان کیفیت و کمیت تخم های موجود برای تخمک گذاری را بررسی می کند. این روش اغلب با آزمایش هورمون در اوایل سیکل قاعدگی شروع می شود.
  • سایر آزمایش های هورمونی: سایر آزمایش های هورمونی زنان میزان هورمون های مربوط به تخمک گذاری را بررسی می کند همچنین هورمون های هیپوفیز که فرایند باروری را کنترل می کند نیز بررسی می شود.
  • آزمایشات تصویر برداری: انجام سونوگرافی لگنی بیماری های مربوط به لوله فالوپ و رحم را بررسی می کند. برخی اوقات از هیستروسونوگرافی برای بررسی جزئیات داخلی رحم استفاده می شود که در سایر سونوگرافی های معمول قابل رویت نیست.

با توجه به موقعیتی که دارید گاهی ممکن است انجام سایر آزمایشات تشخیصی ناباروری و نازایی به شما توصیه شود.

  • هیسترسکوپی: بر اساس علائمی که دارید پزشک ممکن است در خواست هیسترسکوپی را بدهد تا بر اساس آن بتواند بیماری های لوله های فالوپ و رحم را بررسی کند. در طول هیسترسکوپی پزشک دستگاهی نازک و مجهز به نور را وارد رحم می کند تا بتواند ناهنجاری های احتمالی را بررسی کند.
  • لاپراسکوپی یا لاپاراسکوپی: این روش که میزان تهاجمی بودن اندکی دارد با ایجاد برشی کوچک در زیر ناف و وارد کردن دستگاهی برای بازبینی لوله های فالوپ، تخمدان ها و رحم انجام می شود. لاپاراسکوپی می تواند به تشخیص آندومتریوز، وجود اسکار، انسداد یا بی نظمی در لوله های فالوپ هم چنین وجود مشکلاتی در رحم و تخمدان ها کمک کند.
  • آزمایشات ژنتیکی: تست های ژنتیکی مشخص می کند آیا وجود نقص ژنتیکی منجر به نازایی شده است.

همه افراد نیازی به انجام همه این آزمایشات ندارند. شما و پزشک تصمیم خواهید گرفت که چه تستی را چه زمانی انجام دهید.

دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سوزان پیروان، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی، عضو انجمن ناباروری و دارای بیش از 16 سال سابقه فعالیت تخصصی در حوزه زنان، زایمان و نازایی می باشند.
 

تایید شده: توسط دکتر سوزان پیروان

برگرفته از: وبسایت http://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه