سونوگرافی شکمی در مواردی مانند کنترل بارداری، بررسی علت ناباروری، یافتن علت سرطان ها و تومور ها مورد استفاده قرار می گیرد ولی استفاده از سونوگرافی واژینال در موارد حاملگی های خارج رحمی و حاملگی اوایل بارداری نسبت به سونوگرافی شکمی ارجحیت دارد. سونوگرافی واژینال و سونوگرافی شکمی هیچگونه عوارضی برای بیمار ندارند.

سونوگرافی شکمی (سونوگرافی لگن) و سونوگرافی واژینال (ترانس واژینال) چیست؟

در سونوگرافی از امواج صوتی به جای تابش پرتو استفاده می شود تا تصاویر لحظه ای و یا متحرک را از ساختارهای درونی بدن ایجاد کند. رادیولوژیست، لوبریکانتی را روی پوست شما می مالد تا میزان اصطکاک را کاهش دهد. او سپس مبدل سونوگرافی را روی پوست قرار می دهد، این وسیله شبیه به یک میکروفن به نظر می رسد و آن را به عقب و جلو حرکت می دهند تا تصویر درست را به دست آوردند. این مبدل امواج صوتی را به بدن می فرستد و سپس انعکاس حاصل از امواج صوتی را جمع می کند. با استفاده از کامپیوتر این انعکاس ها به تصاویری تبدیل می شود که روی یک صفحه نمایش داده می شود.

سونوگرافی شکمی برای موارد زیر استفاده می شود:

  • کنترل بارداری
  • یافتن کیست در تخمدان ها
  • بررسی دیواره رحم
  • بررسی علت ناباروری
  • یافتن علت سرطان ها و یا تومورهای خوش خیم در ناحیه لگن

بسته به تصویر مورد نیاز حسگر سونوگرافی روی بخش های شکم یا زیر شکم (سونوگرافی لگن) یا واژن (سونوگرافی واژینال) قرار می گیرد. همچنین دکتر ساره پوررستمی به این نکته اشاره می کنند که سونوگرافی واژینال از مزیت فراهم کردن اطلاعات بیشتر در مورد ساختار داخلی یا آناتومی توده، برخوردار است. توده های لگن ناهمگون که در سونوگرافی شکمی بعنوان آبسه لوله تخمدان توصیف می شوند در روش واژینال به انواع پیوسالپنکس - هیدروسالپنکس و آبسه لوله تخمدان افتراق داده می شود. در آندومتریوما صحت تشخیصی سونوگرافی ترانس واژینال بسیار زیاد است و از نمای کیستیک خالص تا درجات متنوعی از ساختمانهای پیچیده و یا نمای تو پر دیده می شود. سونوگرافی واژینال در موارد حاملگی های خارج رحمی (EP) و حاملگی اوایل بارداری نسبت به سونوگرافی شکمی ارجحیت دارد.

آمادگی برای سونوگرافی شکمی و سونوگرافی واژینال

پزشک از بیمار می خواهد تا مقداری آب قبل از انجام تست بنوشد زیرا مثانه پر روده را به نحوی کنار می زند که تصویر واضحی از ارگان های لگن ایجاد شود. اگر قرار بر انجام سونوگرافی تراس واژینال باشد نوشیدن آب لازم نیست.

نحوه انجام سونوگرافی شکمی و سونوگرافی واژینال

بیمار روی کمر دراز می کشد. در مورد سونوگرافی لگنی، بعد از قرار دادن ژلی شفاف روی بخش های پایین شکم که سبب می شود حسگر سونوگرافی به راحتی در حرکت باشد، پزشک سنسور را روی پوست قرار می دهد. در مورد سونوگرافی ترانس واژینال، پزشک سنسور را با کاندوم می پوشاند و قبل از وارد کردن آن در واژن مقداری ژل به آن می زنند. وقتی سنسور در محل قرار گرفت، تصویری روی صفحه ویدئویی ظاهر می شود. پزشک سنسور را داخل واژن و یا زیر شکم حرکت می دهند تا بتوانند رحم و تخمدان ها را از زاویای مختلف ببیند.

عوارض سونوگرافی واژینال و سونوگرافی لگن

سونوگرافی واژینال و سونوگرافی لگن هیچ خطری ندارند.

آیا بعد از سونوگرافی واژینال و یا سونوگرافی لگن باید کار خاصی انجام داد؟

خیر.

چه مدت طول می کشد تا سونوگرافی مشخص شود؟

متخصص رادیولوژی بلافاصله بعد از انجام دادن سونوگرافی، گزارش سونوگرافی را به بیمار تحویل خواهد داد و در حافظه دستگاه سونوگرافی نیز ثبت خواهد شد.

دکتر ساره پوررستمی

دکتر ساره پوررستمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر ساره پور رستمی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دارای بیش از 20 سال سابقه طبابت و فعالیت در حوزه سلامت و بهداشت زنان، زایمان و نازایی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ساره پوررستمی
برگرفته از: وبسایت http://www.drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه