امبولیزاسیون فیبروم رحم راه حلی غیر جراحی است که می تواند جایگزینی برای هیسترکتومی و یا میومکتومی باشد. این روش علائم ناشی از فیبروم رحم را در اغلب خانم ها کاهش می دهد. اما در موارد نادری منجر به بروز عوارض جدی مانند عفونت و یا بروز یائسگی زودرس شده است.

روش های درمان فیبروم رحم

روش های غیر جراحی

روش غیر جراحی اول

امبولیزاسیون فیبروم رحم یا UFE (که به آن امبولیزاسیون شریان رحمی نیز گفته می شود) روش درمانی است که برای فیبروم رحم مطرح می شود. طی این روش می توان با مسدود کردن شریانی که خون رسانی را تامین می کند، فیبروم های رحمی را تخریب کرد. در طول این روش فرد رادیولوژیست لوله منعطف و نازکی به نام کاتتر را از بخش بالایی ران وارد بدن می کند و آن را به سمت شریان رحمی هدایت می کند که خونرسانی به فیبروم یا فیبروئید را به عهده دارد. سپس با استفاده از کاتتر محلولی به شریان رحم تزریق می شود.

UFE راه حلی غیر جراحی است که می تواند جایگزینی برای هیسترکتومی و یا میومکتومی باشد. این روش علائم ناشی از فیبروم رحم را در اغلب خانم ها کاهش می دهد. اما در موارد نادری منجر به بروز عوارض جدی مانند عفونت و یا بروز یائسگی زودرس شده است.

در صورت وجود شرایط زیر، UFE می تواند روش درمانی منطقی باشد:

  • بیمار برنامه ای برای باردار شدن نداشته باشد. احتمال بارداری بعد از UFE وجود دارد اما خطرات بارداری بعد از انجام UFE به خوبی مشخص نیست.
  • خونریزی سنگین رحمی یا آنمی بعد از چند ماه درمان با هورمون های کنترل بارداری و داروهای ضد التهاب غیر کورتونی (NSAIDs) ادامه یابد.
  • درد فیبروم در بیمار به نحوی باشد که بر کیفیت زندگی او تاثیر گذارد.
  • بیمار در اثر فیبروم مشکلات ادراری داشته باشد و یا فشاری روی روده ها ایجاد شود.
  • بیمار تمایلی به انجام هیسترکتومی یا میومکتومی نداشته باشد.
  • فرد به بیماری یا اختلالی مبتلا باشد که انجام جراحی و یا بیهوشی برای او خطرناک باشد.

در یک مورد از مطالعات نشان داده شد یک نفر از هر 5 خانم که UFE را انجام داده است در طول سه سال نیم به تکرار UFE و یا انجام هیسترکتومی نیاز خواهد داشت.

بارداری بعد از انجام UFE امکان پذیر است. بعد از انجام UFE به منظور پیشگیری از بارداری می توان از راه های مطمئن برای کنترل بارداری استفاده کرد.

بعد از ورود به یائسگی دردهای مربوط به قاعدگی و خونریزی های سنگین و طولانی مدت به طور طبیعی از بین می رود. اگر فرد به دوران یائسگی نزدیک است می تواند با درمان های خانگی علائم را قابل تحمل کرد. در این حالت انجام UFE بر خطراتی که در پی دارد غالب نیست.

روش غیر جراحی دوم

روش درمانی دیگر که برای از بین بردن فیبروم یا فیبروئید رحم انجام می شود مبتنی بر MRI و سونوگرافی است که طی آن جراحی اتفاق نمی افتد. در این روش از امواج اولتراسونیک با شدت بالا استفاده می شود تا فیبروم رحم از بین رود. مطالعات نشان می دهد که این نوع درمان بی خطر است و برای تخفیف علائم موثر است. اما برای درک این که آیا در طول زمان موثر است به تحقیقات بیشتری نیاز می باشد. ممکن است این نوع درمان همه جا در دسترس نباشد.

روش غیر جراحی سوم

استفاده از لیزر برای درمان فیبروم رحم و یا سرمای شدید (cryomyolysis) نیز برای از بین بردن فیبروم رحم موثر است. اما خطرات و تاثیرات طولانی مدت این روش ها به خوبی شناخته نشده است.

روش غیر جراحی چهارم

روش دیگر استفاده از امواج RF جهت کوچک کردن فیبروم بوده که عوارض آن احتمال ایجاد آبسه و در مواردی برگشت پذیری می باشد.

اگر پزشک متخصص زنان انجام یکی از این روش ها را پیشنهاد کرد از او بخواهید تا توضیح دهد چقدر این روش ها موفق است و چه مشکلاتی را می تواند ایجاد کند. این درمان های فیبروم رحم برای خانم هایی که قصد بارداری دارند توصیه نمی شود، هم چنین ممکن است این درمان ها همه جا در دسترس نباشد.

روش درمانی جراحی

هیسترکتومی یا برداشتن رحم روش درمانی جراحی این بیماری می باشد.

دکتر فریبا بهنام

دکتر فریبا بهنام

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سیده فریبا بهنام دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه تهران هستند و بیش از 23 سال سابقه طبابت و فعالیت در این حوزه را دارند. مطب خانم دکتر فریبا بهنام مجهز به دستگاه NST، سونوگرافی، کرایو و کولپوسکوپی می باشد.
 

تایید شده: توسط دکتر فریبا بهنام

برگرفته از: وبسایت http://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه