اولتراسوند یا سونوگرافی پستان چیست؟

طی سونوگرافی از امواج صوتی به جای تابش استفاده می شود تا تصاویر فوری یا متحرک از ارگان های داخلی بدن فراهم شود. این روش تصویربرداری شبیه به یک رادار و یا سونار عمل می کند. سونوگرافی یا اولتراسوند در جنگ جهانی دوم ایجاد شد تا هواپیما، موشک و زیردریایی هایی که قابل تشخیص نبودند رویت شود.

در سونوگرافی پزشک یا تکنسین ابتدا نواحی از پوست شما که قرار است تحت اولتراسوند قرار بگیرد را با ماده ای لوبریکانت می پوشانند تا اصطکاک کاهش یابد. سپس مبدل اولتراسوند را روی بدن شما قرار می دهند که چیزی شبیه میکروفون می باشد و آن را روی پوست بدن عقب و جلو می کنند. مبدل، امواج صوتی را به بدن ارسال می کند و سپس پژواک امواج را جذب می کند. پژواک امواج به ایجاد تصاویری از ارگان ها و بافت های داخلی بدن کمک می کند. با استفاده از کامپیوتر این پژواک ها به تصاویری تبدیل می شود که روی مانیتور نقش می بندد.

سونوگرافی سینه یا پستان می تواند مشخص کند آیا توده پستانی دارای کیست های حاوی مایع یا توده های جامدی مثل سرطان می باشد یا خیر.

چه آمادگی قبلی برای انجام سونوگرافی پستان لازم است؟

انجام این تست به آمادگی قبلی نیاز ندارد.

در حین انجام سونوگرافی سینه یا پستان چه اتفاقی می افتد؟

شما روی میز و یا تخت به روی کمر دراز می کشید، تکنسین و یا پزشک ژل روشن و شفافی را روی پوست شما می مالد تا به این ترتیب سنسور اولتراسوند راحت تر بتواند حرکت داده شود. سپس سنسور روی پوست قرار می گیرد. تصویری از پستان روی اسکرین ویدئویی ظاهر می شود. تکنسین و یا پزشک سنسور را روی نواحی که به معاینه نیاز دارد به عقب و جلو حرکت می دهند. به این ترتیب پزشک می تواند بافت های داخلی را از زوایای مختلف رویت کند.

برخی اوقات یافته های به دست آمده از سونوگرافی منجر به تخلیه کیست و یا انجام بیوپسی از توده پستانی می شود. طی این رویداد پوست شما با الکل و یا سایر ترکیبات ضدعفونی کننده تمیز می شود. ممکن است پزشک کمی بی حسی موضعی نیز تزریق کند. اما بدون داروی بی حس کننده شما ممکن است کمی درد را احساس کنید.

در ادامه پزشک به آرامی توه پستانی را به حالت نیشگون ثابت نگاه می دارد. سپس سوزنی نازک را وارد توده پستانی می کند. سوزن به سرنگی متصل است. نمونه به داخل سرنگ مکیده می شود. برای داشتن نمونه ای خوب پزشک ممکن است سوزن را چندین بار داخل توده پستان حرکت دهد.

سونوگرافی سینه یا پستان چه خطراتی در پی دارد؟

سونوگرافی خطر شناخته شده ای ندارد. اگر سونوگرافی با بیوپسی همراه باشد ممکن است کمی کبودی در ناحیه نمونه برداری اتفاق افتد. هم چنین ممکن است کمی کوفتگی نیز بعد از آن ایجاد شود.

آیا بعد از انجام سونوگرافی لازم است کار خاصی انجام دهم؟

خیر.

چه مدت طول می کشد تا نتایج سونوگرافی پستان مشخص شود؟

برخی اوقات نتایج فورا به شما گزارش می شود. اگر یک تکنسین، سونوگرافی را انجام داده باشد شما ممکن است فورا نتایج را دریافت نکنید و باید منتظر بود تا متخصص رادیولوژیست نتایج را بخواند. اگر بیوپسی نیز انجام شود شما ظرف چند روز آینده در جریان نتایج قرار خواهید گرفت. اگر نمونه به دست آمده نتایجی مبنی بر سرطان را در پی نداشته باشد اما معاینه پستان با استفاده از سونوگرافی از سینه هنوز سوال برانگیز و مشکوک باشد ممکن است، پزشک انجام تست های بیشتر همراه با نمونه برداری با سوزن بزرگتر و یا نمونه برداری با استفاده از جراحی را به شما توصیه کند.

برگرفته از: وبسایت http://www.health.harvard.edu

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه