سونوگرافی جنین برای تعیین تاریخ زایمان و ارزیابی سلامت جنین هم چنین موقعیت او به کار می رود. با استفاده از این تست می توان برخی از نقایص جنینی و نه همه آن ها را مشاهده کرد.

سونوگرافی جنین چیست؟

سونوگرافی جنین نوعی روش بی درد است که به واسطه آن می توان جنین را داخل رحم رویت کرد. این تست از امواج صوتی و همچنین نوعی سیستم تشخیص سونار استفاده می کند تا تصویر متحرک سیاه سفیدی را روی مانیتور ایجاد کند.

سونوگرافی جنین برای تعیین تاریخ زایمان و ارزیابی سلامت جنین هم چنین موقعیت او به کار می رود. با استفاده از سونوگرافی جنین می توان برخی از نقایص جنینی و نه همه آن ها را مشاهده کرد (برای مثال برخی موارد اسپینا بیفیدا را می توان رویت کرد. اگر چه برخی از یافته های به دست آمده از طریق سونوگرافی جنین می تواند در تست های غربالگری سندرم داون نیز استفاده شود اما برای تشخیص سندرم داون مناسب نیست). هم چنین سونوگرافی جنین برای تشخیص دو قلو بودن و تعیین جنسیت جنین شما نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

چطور باید برای انجام سونوگرافی جنین آماده شوم؟

در اوایل دوران بارداری ممکن است از شما خواسته شود تا یک ساعت قبل از انجام سونوگرافی چند لیوان آب بنوشید به این ترتیب رحم واضح تر می شود (مثانه به سمت روده حرکت کرده و از مسیر خارج می شود). در اواخر بارداری رحم به اندازه کافی بزرگ شده و به همین دلیل نیازی به نوشیدن آب نخواهد بود.

به هنگام سونوگرافی جنین چه اتفاقی می افتد؟

شما به پشت روی یک میز یا تخت دراز می کشید. تکنسین و یا پزشک ابتدا ژل شفافی را به سمت زیر شکم تان می مالد به این ترتیب سنسور دستگاه راحت تر می تواند حرکت کند. سنسور شبیه یک میکروفون است. زمانی که سنسور روی پوست شما قرار می گیرد تصویری روی مانتیور ظاهر می شود و سپس تکنسین یا پزشک سنسور را روی شکم تان عقب جلو می کند تا بتواند جنین را از زوایای مختلفی ببیند. بسته به سن جنین، ضربان قلب، حرکت دست ها و پاها و خیلی از ارگان های داخلی می تواند رویت شود.

سونوگرافی جنین چه خطراتی در پی دارد؟

سونوگرافی جنین برای مادر و جنین هیچ خطری در پی ندارد.

بعد از انجام سونوگرافی جنین آیا باید کار خاصی انجام دهم؟

ژل باید از روی شکم پاک شود. در اثر انجام سونوگرافی جنین هیچ عارضه جانبی شما را تهدید نخواهد کرد.

چه مدت باید برای دریافت نتیجه سونوگرافی جنین نتایج صبر کرد؟

بسته به این که سونوگرافی را تکنسین انجام داده و یا یک پزشک، نتایج سونوگرافی را دریافت خواهید کرد. ممکن است تصویر ظاهر شده بر روی مانیتور برای شما پرینت شده و شما می توانید آن را با خود به خانه ببرید. این تست توسط نوار ویدئویی ضبط می شود، رادیولوژیست می تواند این نوار را بازبینی کرده و به پزشک شما نتایج را گزارش کند که البته این پروسه ممکن است یک یا دو روز به طول بیانجامد.

برگرفته از: وبسایت http://www.health.harvard.edu

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه