عنوان: زنان مبتلا به آندومتریوز در اولین بارداری خود، بیشتر در معرض خطرات ناشی از عوارض زایمان قرار دارند

نویسندگان:

Nathalie Conti1, Gabriele Cevenini2, Silvia Vannuccini1, Cinzia Orlandini1, Herbert Valensise3, Maria Teresa Gervasi4,Fabio Ghezzi5,6, Mariarosaria Di Tommaso5,6, Filiberto Maria Severi1, and Felice Petraglia1

1: Department of Molecular and Developmental Medicine, 2: Department of Medical Biotechnology, University of Siena, Siena, Italy, 3: Department of Biomedicine, Obstetrics and Gynecology, Tor Vergata University, Rome, Italy, 4: Obstetrics and Gynecology Unit, Department of Women and Children Health, AOP, Padova, Italy, 5: Department of Obstetrics and Gynecology, University of Insubria, Del Ponte Hospital, Varese, Italy, and 6: Department of Health Sciences, University of Florence, Florence, Italy
 

نشریه: Journal of Maternal–Fetal and Neonatal Medicine

 

انتشارات: Informa Healthcare

 

تاریخ انتشار: 2014-10-09

 

تاریخ ترجمه: 2014-11-15

 

لینک منابع:

وبسایت مقاله http://www.informahealthcare.com

وبسایت نشریه http://informahealthcare.com/journal/jmf

وبسایت انتشارات http://www.informahealthcare.com

 

ترجمه شده توسط تیم تخصصی دُروانا

چکیده:

هدف: ارزیابی بارداری و زایمان و پیامدهای آن ، همچنین خطراتی که جنین را تهدید می کند در زنانی که نخستین زایمان را تجربه کرده اند در مقایسه با زنانی که چند بار تجربه زایمان داشته اند، در این آزمون برخی از زنان به آندومتریوز مبتلا بوده اند و برخی نیز علائم آندومتریوز نداشته اند.

روش ها: این آزمون به شیوه مشاهده ای، چند مرکزه و گروهی (همگن)، طراحی شده و در بین زنان باردار سفید پوست (n=2239) انجام شده است، این افراد به هنگام بستری شدن در بیمارستان در 5 واحد زنان و زایمان مورد مصاحبه قرار گرفته اند (سیهنا، رم، پادوا، وارز و فلورانس).

کلمات کلیدی: آندومتریوز، دیابت بارداری،عوارض جنینی، pPROM،پیامد بارداری، زایمان زودرس،عدم رشد وزنی کافی جنین

مقدمه:

آندومتریوز، بیماری خوش خیمی است که 10% زنان را در طول سنین باروری تحت تاثیر قرار می دهد و شیوع آن رو به افزایش است (1). موقعیت بافت های آندومتریال در خارج از رحم می تواند منجر به دو عارضه جدی شود: درد و ناباروری. از آن جایی که آندومتریوز می تواند بر کیفیت زندگی افراد اثر بگذارد، به عنوان موضوع مهمی در بحث سلامت عمومی مطرح می شود (2). علاوه بر آن زنان مبتلا به آندومتریوز بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات دستگاه گوارشی (معده و روده)، اختلالات ادراری و روانی قرار دارند، همچنین در طولانی مدت ریسک بروز سرطان و یا اختلال در سیستم ایمنی در این افراد وجود دارد (3).

روش ها:

این آزمون به صورت چند مرکزه و مشاهده ای است که به صورت گروهی و همگن تنظیم شده است و در بردارنده گروهی از زنان سفید پوست است که بارداری اول خود را تجربه می کنند (n=2239) و به 5 مرکز زنان- زایمان در ایتالیا مراجعه کرده اند (سیهنا، رم، پادوا، وارز و فلورانس). مجوز این آزمون توسط کمیته Local Human Investigation مورد تایید قرار گرفته است. همه زنان بعد از زایمان در طول بستری شدن خود در بیمارستان مورد بررسی قرار گرفتند و اطلاعات مربوط به سابقه بارداری های پیاپی و زایمان آنها و پیامدهایی که برای جنین پیش آمده بود، جمع آوری شد . در این گروه زنانی وجود داشتند که سابقه ابتلا به آندومتریوز را داشتند (n=316)، همچنین مادرانی که نخستین زایمان آنها بود n=219 و مادرانی که تجربه چندمین بارداری را داشتند n=97. تشخیص آندومتریوز بر اساس نتیجه پاتولوژی حاصل از جراحی هایی بود که برای حذف ضایعات انجام می گرفت که عبارتند از،35% تخمدان، 25% میکس تخمدان و peritoneal (صفاق)، 21% میکس تخمدان و آندومتریوز عمیق و 19% آندومتریوز عمیق. در این آزمون، اطلاعات مربوط به فاصله زمانی بین جراحی و بارداری، همچنین فاصله بین بارداری اول و دوم و سایر درمان هایی که خانم ها دریافت می کردند مورد جمع آوری و بررسی قرار نگرفت. گروه شاهد 1923 نفر بودند که بر اساس تعداد بارداری آنها به دو دسته تقسیم شدند. 1331 نفر بارداری اول را تجربه می کردند و 592 نفر نیز برای بیش از یک بار، باردار شده بودند. معیارهای حذف افراد در این آزمون، بیماری های اندوکراین، خود ایمنی و بیماری های سیستمیکی مانند بالا بودن فشار خون یا دیابت و اختلالات رحمی در هر دو گروه بود.

آنالیز های آماری:

نتایج:

References:

  1. Buck Louis GM1, Hediger ML, Peterson CM, et al. ENDO Study Working Group. Incidence of endometriosis by study population and diagnostic method: the ENDO study. Fertil Steril 2011;96: 60–5.
  2. Fourquet J, Ba´ez L, Figueroa M, et al. Quantification of the impact of endometriosis symptoms on health-related quality of life and work productivity. Fertil Steril 2011;1:107–12.
  3. Statton P, Barkley KJ. Chronic pelvic pain and endometriosis: translational evidence of the relationship and implications. Hum Reprod Update 2011;17:327–46.
  4. May KE, Villar J, Kirtley S, et al. Endometrial alterations in endometriosis: a systematic review of putative biomarkers. Hum Reprod Update 2011;17:637–53.
  5. Brosens I, Pijnenborg R, Benagiano G. Defective myometrial spiralartery remodelling as a cause of major obstetrical syndromes in endometriosis and adenomyosis. Placenta 2013;34:100–5.
  6. Brosens I, Brosens JJ, Fusi L, et al. Risks of adverse pregnancy outcome in endometriosis. Fertil Steril 2012;98:30–5.
  7. Stephansson O, Kieler H, Granath F, Falconer H. Endometriosis, assisted reproduction technology, and risk of adverse pregnancy outcome. Hum Reprod 2009;24:2341–7.
  8. Fernando S, Breheny S, Jaques AM, et al. Preterm birth, ovarian endometrioma and assisted reproduction technologies. Fertil Steril 2009;91:325–30.
  9. Juang CM, Chou P, Yen MS, et al. Adenomyosis and risk of preterm delivery. BJOG 2007;114:165–9.
  10. Omland AK, Abyholm T, Fedorcsa´k P, et al. Pregnancy outcome after IVF and ICSI in unexplained, endometriosis-associated and tubal factor infertility. Hum Reprod 2005;20:722–7.

برای مشاهده متن کامل مقالات تخصصی شما نیاز به دسترسی ویژه دارید، ابتدا در سایت دروانا ثبت نام کنید و سپس از طریق فرم تماس با ما با واحد فروش ارتباط برقرار کنید و یا با شماره تلفن 02186017191 در روز های شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح الی 5 بعد از ظهر و در روز پنج شنبه از ساعت 8 صبح تا 12 تماس حاصل فرمایید.

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه