• 1- بارداری چگونه آغاز می شود؟

    1- بارداری چگونه آغاز می شود؟

    لقاح به بهم آمیختن تخمک و اسپرم به صورت یک سلول واحد گفته می شود، این اولین قدم در مجموعه ای از وقایع پیچیده ای است که می تواند منجر به بارداری شود. لقاح در لوله های فالوپ اتفاق می افتد. چند روز بعد، یک سلول واحد به چند سلول تقسیم می شود. همزمان دسته کوچکی از سلول های تقسیم شده از طریق لوله فالوپ به سمت سلول های پوشاننده دیواره رحم حرکت می کنند. سلول ها در دیواره رحم لانه گزینی می کنند و شروع به رشد می کنند. از این لحظه تا هفته هشتم بارداری دوره رویانی گفته می شود. از هفته نهم بارداری تا پایان بارداری نیز دوره جنینی نامیده می شود.
  • 1- جفت چیست؟

    1- جفت چیست؟

    جفت به سرعت از برخی از سلول های در حال تقسیم، شکل می گیرد. از طریق جفت، زندگی جنین در طول بارداری محافظت می شود. اکسیژن، مواد غذایی و هورمون ها از مادر با استفاده از جفت به فرزند می رسد و ضایعات تولید شده توسط فرزند نیز از طریق جفت به بدن مادر رسیده و از آن جا دفع می شود.
  • 3- رحم مادر چگونه در دوران بارداری تغییر می کند؟

    3- رحم مادر چگونه در دوران بارداری تغییر می کند؟

    در طول بارداری سلول های پوشاننده رحم ضخیم تر شده و عروق خونی آن بزرگ تر می شود تا بتواند جنین را تغذیه کند. مادامی که بارداری پیش می رود، رحم بزرگ تر می شود و فضایی برای رشد جنین به وجود می آورد. با گذشت زمان و تا به دنیا آمدن فرزند، رحم چند برابر سایز طبیعی اش بزرگ می شود.
  • 4- بارداری چقدر طول می کشد؟

    4- بارداری چقدر طول می کشد؟

    یک بارداری نرمال از آخرین دوره قاعدگی (LMP) تا 40 هفته به طول می انجامد. فرض می شود که بارداری دو هفته بعد از اولین روز LPM آغاز می شود. بنابراین این دو هفته اضافی به حساب آغاز بارداری گذاشته می شود، در حالی که شما در این بازه واقعا باردار نیستید. پس این که بارداری رسما به مدت 10 ماه (40 هفته) و نه 9 ماه، طول می کشد به دلیل در نظر گرفتن این هفته های اضافی است.
  • 5- طول بارداری چگونه اندازه گیری می شود؟

    5- طول بارداری چگونه اندازه گیری می شود؟

    بارداری می تواند به هفته ها و بعضی اوقات به روزهایی تقسیم شود. بارداری 36 و 7/3 هفته به این معناست که بارداری 36 هفته و سه روز به طول انجامیده است. چهل هفته بارداری اغلب به سه دوره سه ماهه تقسیم می شود. هر سه ماهه بارداری بین 12 تا 13 هفته (یا حدود سه ماه) است.
    1- سه ماهه اول: هفته 0 تا 13 و 7/6 (ماه های یک تا سه)
    2- سه ماهه دوم: هفته 14 و 7/0 تا هفته 27 و 7/6 (ماه های 4 تا 7)
    3- سه ماهه سوم: هفته 28 و 7/0 تا هفته 40 و 7/6 (ماه های 7 تا 9)
  • 6- برآورد تاریخ (EDD) چیست؟

    6- برآورد تاریخ (EDD) چیست؟

    تاریخی که فرزند شما آماده تولد می باشد را EDDیا estimated due date می نامند. این تاریخ در 1 خانم از هر 20 خانم به درستی صدق می کند، اما برآورد EDD به دلایلی مفید است. این تاریخ سن حاملگی فرزندتان را در طول بارداری تعیین می کند، بنابراین رشد فرزند به این صورت میتواند دنبال شود. این تاریخ به شما جدول زمانی ارائه می دهد که برای انجام برخی تست ها در طول بارداری مفید است.
  • 7- EDD چگونه محاسبه می شود؟

    7- EDD چگونه محاسبه می شود؟

    EDD شما از اولین روز LMP محاسبه می شود. اما وقتی تاریخ LMP مشخص نباشد، در طول سه ماهه اول بارداری سونوگرافی انجام می شود تا تاریخ مورد نظر براورد شود. اگر شما به شرایط آزمایشگاهی باردار شده باشید، EDD بر اساس سن رویان و تاریخی که رویان وارد رحم می شود تنظیم می گردد.
  • 1- بارداری چگونه آغاز می شود؟
  • 1- جفت چیست؟
  • 3- رحم مادر چگونه در دوران بارداری تغییر می کند؟
  • 4- بارداری چقدر طول می کشد؟
  • 5- طول بارداری چگونه اندازه گیری می شود؟
  • 6- برآورد تاریخ (EDD) چیست؟
  • 7- EDD چگونه محاسبه می شود؟

برگرفته از: وبسایت http://www.acog.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه