• 1- مکمل گیاهی چیست؟

    1- مکمل گیاهی چیست؟

    استفاده از مکمل های گیاهی سابقه ای طولانی دارد و به هزاران سال قبل بر می گردد. از جمله مثالها ی بارز داروهای به دست آمده از گیاهان می توان به رزرپین، مورفین، پنی سیلین و داروهای ضد سرطان وینکا آلکالوئید اشاره کرد. امروزه مکمل های گیاهی ومکمل های غذایی، بدون نسخه و به صورت OTC خریداری می شوند، اما بدین معنا نیست که این داروها بی خطر هستند. این داروها معمولا برای تقویت سلامتی استفاده می شوند و ممکن است ادعاهایی برای اثرات آن وجود داشته باشد اما ممکن است مطالعات بالینی محکمی برای اثبات این ادعا انجام نشده باشد. مکمل های گیاهی به اشکال مختلفی تهیه و به فروش می روند اعم از برگ های خشک شده برای تهیه چای، پودرها، کپسول، قرص و یا به صورت محلول. تقریبا 20% آمریکایی ها از انواع مکمل های گیاهی و غیر گیاهی استفاه می کنند.
  • 2- آیا محصولات گیاهی تحت نظارت FDA قرار دارد؟

    2- آیا محصولات گیاهی تحت نظارت FDA قرار دارد؟

    مکمل های گیاهی تحت نظر FDA نیست و استفاده از آن ها می تواند خطرناک باشد. مصرف کنندگان بهتر است بدانند که اگرچه لیبل روی دارو نشان می دهد که این دارو یک ترکیب طبیعی است، اما با این وجود این محصولات همیشه بی خطر نیستند. بهترین راه این است که شما قبل از استفاده از هر گونه مکمل گیاهی تداخلات مربوط به آن را با پزشک یا داروساز خود چک نمایید. محصولات گیاهی می تواند با داروهای نسخه شده تداخل داشته باشد. FDA آزمایشات مربوط به اثر بخشی و ایمنی که در مورد داروهای نسخه ای انجام می دهد را در مورد محصولات گیاهی اعمال نمی کند. FDA می تواند محصول مکمل پر خطر و آلوده را توقیف و از بازار حذف کند آن هم در صورتی که از مشکلات آن آگاه شود.
  • 3- ترکیبات گیاهی منشا طبیعی دارد، چرا باید نگران تداخلات دارویی بود؟

    3- ترکیبات گیاهی منشا طبیعی دارد، چرا باید نگران تداخلات دارویی بود؟

    اگر چه مکمل های گیاهی منشا گیاهی دارند، اما ترکیبات موثره ی آن ها می تواند خطرناک باشد. به همین دلیل ممکن است با هر چیزی اعم از غذا و الکل تداخل داشته باشند. متاسفانه، این محصولات فاقد لیبلی است که در آن راجع به ایمنی آن هشدارهایی داده باشد و این برای مصرف کننده سخت است که بداند آیا تداخلی ممکن است اتفاق بیافتد یا خیر. از جمله تداخل هایی که ممکن است بین مکمل گیاهی و داروهای نسخه شده به وجود بیاید، شامل: تجزیه ی دارو در بدن، افزایش اثرات جانبی دارو و یا متوقف کردن اثر درمانی دارو می باشد.
  • 4- BLOCK COHOSH

    4- BLOCK COHOSH

    این ترکیب گیاهی، بوته ای است که در آمریکای شمالی یافت می شود. این گیاه اغلب برای اختلالات دوران یائسگی ( گرگرفتگی)، قاعدگی های دردناک، اسپاسم های رحم، و واژنیت ( التهاب واژن) استفاده می شود. نگرانی هایی وجود دارد که این گیاه ممکن است سمیت کبدی ایجاد کند و ممکن است احتمال بروز سمیت کبدی را هنگامی که با برخی از داروها استفاده می شود، افزایش دهد ( مانند آتورواستاتین، استامینوفن، الکل). داروهایی که توسط برخی آنزیم های کبدی تجزیه می شوند ممکن است با مصرف این گیاه در بدن انباشته شوند و این خود منجر به بروز سمیت شود. تداخلات دارویی ناشی از این گیاه زیاد و پیچیده است بنابراین شما باید در مصرف آن با پزشک و داروساز خود مشورت کنید.
  • 5- کوآنزیم Q10

    5- کوآنزیم Q10

    کوآنزیم Q10 یا ubiquinone یا CoQ10 به طور طبیعی در قلب، کلیه، کبد و پانکراس وجود دارد. اما افزایش سن و سیگار کشیدن، می تواند ذخیره طبیعی کوآنزیم Q10 را کاهش دهد. این ادعا وجود دارد که کوآنزیم Q10 میتواند آسیب های قلبی ناشی از برخی داروهای سرطانی مربوط به سرطان سینه، دیستروفی عضلانی و بیماری لثه را کاهش می دهد. استفاده از CoQ10 همراه با داروهای ضد انعقاد، مانند وارفارین ممکن است باعث کاهش اثر رقیق کنندگی خون این دارو ها شود و ریسک ایجاد لخته را افزایش دهد. اگر شما داروی ضد انعقاد مصرف می کنید قبل از شروع مصرف CoQ10 با پزشک خود مشورت نمایید. شما ممکن است نیاز داشته باشید تا تست هایی را برای لخته شدن خون انجام دهید و مرتبا آن را چک کنید، شاید نیاز باشد در دوز مصرفی داروی ضد انعقاد برای شما تغییراتی به وجود آید.
  • 6- گیاه کران بری CRANBERRY

    6- گیاه کران بری CRANBERRY

    کران بری، میوه ای است که سرشار از ویتامین C است و برخی آن را به عنوان آبمیوه می نوشند زیرا مانع از بروز عفونت های مجاری ادرار می شود (UTI). اگر چه داده های متناقضی وجود دارد اما برخی مطالعات نشان داده است که این میوه بازگشت UIT را در زنان باردار ، سالمندان و بیماران بستری شده در بیمارستان کاهش می دهد. کران بری می تواند تداخلات دارویی را در پی داشته باشد. این میوه اثر داروهای رقیق کننده ی خون مانند وارفارین را کاهش می دهد و منجر به خونریزی می گردد. اگر شما از داروهای ضد انعقاد و رقیق کننده ی خون استفاده می کنید قبل از استفاده از کران بری و یا آب میوه کران بری، با پزشک خود مشورت نمایید. شاید نیاز باشد تست های (International Normalized Ratio , INR) و سایر تست های آزمایشگاهی مربوط به انعقاد خون را به منظور چکاپ مرتب انجام دهید.
  • 7- اکی ناسه آ یا سرخارگل

    7- اکی ناسه آ یا سرخارگل

    اکی ناسه آ با عنوان American Cone Flower, Black Susan, Purple Coneflower شناخته شده است. این گیاه معمولا به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند و اغلب در درمان سرماخوردگی به کار می رود. اغلب، تداخلات دارویی با این گیاه کم است. اکی ناسه آ، ممکن است متابولیسم کافئین را در بدن کاهش دهد و منجر به اثرات جانبی مانند عصبانیت، سردرد و بی خوابی شود. اکی ناسه آ، در نحوه متابولیسم داروهایی که تحت تاثیر سیستم CYP450 قرار دارند تغییراتی به وجود می آورد، این تداخلات پیچیده می تواند منجر به اثرات جانبی شود یا این که از اثر بخشی دارو بکاهد بنابراین همیشه در این مورد باید با داروساز خود مشورت نمایید.
  • 8- روغن گیاه گل مغربی یا EVENING PRIMROSE

    8- روغن گیاه گل مغربی یا EVENING PRIMROSE

    Evening Primrose گیاهی گلدار است که با نام های مختلفی اعم از Oenothera biennis, scabish, king's cureall ،شناخته شده است، روغن این گیاه اسیدهای چرب را برای بدن تامین می کند که به رشد بدن کمک می کند. این روغن حاوی گامالینولیک اسید است که سرعت لخته شدن خون را کاهش می دهد و بنابر این احتمال خونریزی را افزایش می یابد. اگر شما از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، قبل از استفاده از این روغن باید با پزشک خود مشورت نمایید. استفاده از این روغن ممکن است احتمال بروز تشنج را افزایش دهد اگر داروهای ضد تشنج یا فنوتیازین مصرف می کنید مراقب باشید.
  • 1- مکمل گیاهی چیست؟
  • 2- آیا محصولات گیاهی تحت نظارت FDA قرار دارد؟
  • 3- ترکیبات گیاهی منشا طبیعی دارد، چرا باید نگران تداخلات دارویی بود؟
  • 4- BLOCK COHOSH
  • 5- کوآنزیم Q10
  • 6- گیاه کران بری CRANBERRY
  • 7- اکی ناسه آ یا سرخارگل
  • 8- روغن گیاه گل مغربی یا EVENING PRIMROSE

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه