• 1- HOPS

    1- HOPS

    خوشه های گل گیاه Humulus lupulus شواهد: تنها یک آزمون کنترل شده روی اثرات بالقوه ی ترکیب 8-PN انجام شد که اثرات مطلوبی را بر علائم گرگفتگی و سایر علائم یائسگی نشان داد،8-PN ترکیب استروژنیکی است که در این گیاه یافت می شود. سایر تحقیقات نشان می دهد xanthohumol، یکی دیگر از مشتقات hops خاصیت ضد التهابی دارد. نتیجه گیری: تحقیقات انجام شده بر روی این گیاه بسیار محدود است، با این حال، برخی از شواهد نشان می دهد که این گیاه اثرات مفیدی دارد.
  • 2- شبدر سرخ

    2- شبدر سرخ

    عصاره ی این گیاه حاوی ایزوفلاون هایی است که اثرات استروژن را القا می کند. این ترکیب در محصولاتی مانند Promensil یافت می شود. شواهد: مقاله ای که در سال 2006 در ژونال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد در آن نگاهی به شش مقاله ای داشت که به بررسی Promensil و شیوع گرگرفتگی پرداخته بود ( دو مقاله کیفیت ضعیفی داشت). این مکمل تنها در یک مورد بهتر از پلاسبو عمل کرد. در مقاله ای که در سال 2009 انجام گرفت نشان داده شد این گیاه میتواند کلسترول را در زنانی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند کاهش دهد. نتیجه گیری: تحقیقات مربوط به اثر بخشی ایزوفلاون شبدرسرخ محدود و غیر قطعی است.
  • 3- سویا

    3- سویا

    پروتئینی است که در غذاهایی مانند توفو، edamame و شیر سویا یافت می شود. حاوی ایزوفلاون است، و باور بر این است ایزوفلاون در بدن اثراتی شبیه به استروژن دارد. شواهد: در مقاله ی کنترل شده و تصادفی که در سال 2009 انجام شد شواهد قطعی مبنی بر مزایای ایزوفلاون سویا بر شدت و تکرار گرگرفتگی نشان نداد. گفته شده که برخی از آزمون های انجام شده به دلایل کیفی چندان قابل اعتماد نمی باشند. نتیجه گیری: مکمل های ایزوفلاون (مصرف سویا بیشتر در رژیم غذایی) احتمالا علائم یائسگی را تخفیف نمی دهد.
  • 4- علف چای

    4- علف چای

    گیاه زرد رنگ و گلدارعلف چای ، Hypericum perforatum شواهد: این گیاه می تواند به درمان افسردگی خفیف کمک کند اما اثر آن بر سایر علائم یائسگی مانند اختلالات خواب هنوز اثبات نشده است. در یک آزمون سه ماهه که بر روی زنانی انجام گرفت که در دوره ی قبل از یائسگی قرار داشتند و از این گیاه استفاده می کردند، اثر درمانی این گیاه با گروه پلاسبو یا دارونما مورد مقایسه قرار گرفت، نشان داده شد افرادی که از این گیاه استفاده می کردند کیفیت بهتری در زندگی داشتند علاوه بر آن مشکلات خواب نیز در آن ها کمتر بود. نتیجه گیری: اگرچه این گیاه به عنوان درمانی در افسردگی های خفیف شناخته شده است، اما برای تایید اثر بخشی آن در درمان علائم منوپوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.
  • 5- ویتامین E

    5- ویتامین E

    ویتامینی است که در انواع مغزیجات، روغن های گیاهی و سبزیجاتی که برگ سبز دارند یافت می شود. شواهد: در آزمونی که در سال 2009 انجام گرفت، در بیماران مبتلا به بیماری سرطان سینه، ویتامینE در مقایسه با پلاسبو یا دارونما در کاهش گرگرفتگی موثر تر بوده است. این مقاله نشان می دهد این کاهش اثر بالینی محدودی دارد. در مقاله ی دیگری که بر روی اثر بخشی ویتامین E بر گرگرفتگی انجام شد نشان داد ، در مقایسه با گروه پلاسبو، زنانی که روزانه ویتامین ایی مصرف می کردند کمتر دچار گرگرفتگی می شدند. نتیجه گیری: نتایج حاصل از آزمون ها امیدوارکننده است اما به نظر می رسد ویتامین ایی اثر کمی بر گرگرفتگی دارد.
  • 6- یام وحشی  (سیب زمینی شیرین )

    6- یام وحشی (سیب زمینی شیرین )

    عصاره ی تاک (vine) قهوه ای کم رنگ، بومی آمریکای شمالی شواهد: به نظر می رسد این گیاه منبع طبیعی استروژن است اما شواهد علمی کمی در حمایت از اثربخشی این گیاه در درمان علائم منوپوز وجود دارد. در مقاله ای که در سال 2001 انجام شد نشان داد مصرف موضعی و کوتاه مدت آن عاری از اثرات جانبی بوده است اما اثر کمی بر تخفیف گرگرفتگی و یا تعریق شبانه داشته است. نتیجه گیری: هنوز شواهد کافی مبنی بر فواید یام وحشی در درمان علائم یائسگی به دست نیامده است.
  • 1- HOPS
  • 2- شبدر سرخ
  • 3- سویا
  • 4- علف چای
  • 5- ویتامین E
  • 6- یام وحشی  (سیب زمینی شیرین )
برگرفته از: وبسایت http://www.health.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه